in John Patrick Leary

Keywords 010 Competency

John Patrick Leary asks an intriguing, yet rhetorical, question: When did competent go from a synonym for average (sufficiency without superfluity), to a superlative term for a skill? The answer presented is 1963, but can be regarded as a fluid transition occurring for different people and different places, somewhere between the 1930s and the 1980s.

So, to ask yet another question, why not just use skill? Superficially, one can make class distinctions. Blue-collar workers are members of skilled trades, while business consultants can be competency specialists. Skills tell us what a person does, or at least can do. Competencies translate skills into on-the-job behaviours, that relate to a person’s character.

Referring to differences between Japanese and American business management, Japanese firms in the 1980s and 1990s seem better able to exploit employee competencies that harmonize a firm, and build its community.

Competencies relate to the corporate commodification of skills, and the responsibility of each employee to keep their skill set (their competencies) relevant.

Leary ends his discourse by reminding readers that the term skill belongs to a class. While social, intellectual and emotional – as well as practical – skills may be required for a job, they can also be taken home or transferred to other organizations. As such, they belong to the individual. Core competencies, on the other hand, belong to the organization. They lack portability.

(M)OOCS

(Massive) Open Online Courses provide opportunities for everyone to upgrade their competencies (if you prefer that term). Said another way, these same courses help people learn new skills. Personally, I don’t like having a M in front of an OOC, if only because there is no need for every course to enroll a million learners. Limited enrollment may be a sign that the skills you are wanting to learn, will not be overrun with excessive numbers of people.

Many universities and other institutions offer courses through dedicated portals. These include: www.canvas.net , www.edx.org and coursera.org .

I have taken courses through all three of the above organizations, as well as other ones. Currently, I am taking two courses: 1) A radio amateur course (in Norwegian) at: http://radiokurs.kursbase.net/login/index.php ; and 2) The Art of Structural Design – Vaults at: https://courses.edx.org/courses/course-v1:PrincetonX+CEE262.2x+1T2019/course/

What skills are you interested in developing? If you have an interest in developing a skill, you may want to use this site here to help you find a course: https://www.mooc-list.com/

Nøkkelord 010 Kompetanse

John Patrick Leary spør et spennende, men retorisk spørsmål: Når gikk kompetent fra et synonym for gjennomsnitt (tilstrekkelig men uten overflød), til en superlativ term for en ferdighet? Svaret som presenteres er 1963, men kan betraktes som en glidendeovergang som foregår på ulike tidspunkter for forskjellige mennesker og forskjellige steder, men et sted mellom 1930-tallet og 1980-tallet.

Så, for å spørre enda et spørsmål, hvorfor ikke bare bruke begrepet ferdigheter? Overfladisk kan si at det gjelder klassetilhørighet. Arbeidere har fagferdigheter, mens forretningskonsulenter kan være kompetansespesialister. Ferdigheter forteller oss hva en person gjør, eller i det minste kan gjøre. Kompetanser omdanner ferdigheter til atferd på jobb, som er relatert til personens karakter.

Med henvisning til forskjeller mellom japansk og amerikansk forretningsforvaltning, synes japanske firmaer på 1980-tallet og 1990-tallet bedre å utnytte deres ansattes kompetanse som harmoniserer med firmaet og bygger et samfunn

Kompetansene er knyttet til kompetansefordeling, og hver ansattes ansvar for å beholde deres ferdigheter (deres kompetanse) relevant.

Leary avslutter sin diskurs ved å minne leserne om at begrepet ferdighet tilhører en klasse. Mens sosiale, intellektuelle og følelsesmessige – samt praktiske – ferdigheter kan være nødvendige for en jobb, kan de også bli tatt hjem eller overført til andre organisasjoner. Som sådan tilhører de individet. Kjernekompetanser, derimot, tilhører organisasjonen, og mangler bærbarhet.

(M) OOCS

(Massive) Åpne Online Kurs gir muligheter for alle å oppgradere sine kompetanser (hvis du foretrekker det begrepet). Eller man kan si at disse kursene hjelper folk å lære nye ferdigheter. Personlig liker jeg ikke å ha en M foran en OOC.. Det ikke er behov for hvert kurs å registrere en million elever. Begrenset innmelding kan være et tegn på at ferdighetene du ønsker å lære, ikke vil bli overskredet med alt for mange mennesker som alle ha tilnærmet det samme ferdighet.

Mange universiteter og andre institusjoner tilbyr kurs gjennom dedikerte portaler. Disse inkluderer: www.canvas.net , www.edx.org og coursera.org .

Jeg har tatt kurs gjennom alle tre av de ovennevnte organisasjonene, så vel som andre. For tiden tar jeg to kurs: 1) En radio amatørkurs (på norsk) på: http://radiokurs.kursbase.net/login/index.php ; og 2) Kunst av Strukturell Design – Vaults (Tak-konstruksjoner) på: https://courses.edx.org/courses/course-v1:PrincetonX+CEE262.2x+1T2019/course/

Hvilke ferdigheter er du interessert i å utvikle? Hvis du har interesse i å utvikle en ferdighet, kan du bruke dette nettstedet her for å hjelpe deg med å finne kurs: https://www.mooc-list.com/


Write a Comment

Comment